Tuesday, February 18, 2014

Taman Negara Gunung Gading yang terletak di Lundu Juga salah satu Tempat tumpuan para pelancong.Marilah kita pergi ke sana ramai - ramai......

 

Taman Negara Gunung Gading

     
 Taman Negara Gunung Gading ini terletak di 60 kilometer dari bandaraya Kuching. Taman Negara Gunung Gading adalah kawasan hutan yang bergunung – gunung yang indah. Taman ini juyga terletak berdekatan di Lundu. Sebuah pekan kecil yang menarik di Barat Daya Sarawak . pada mulanya Taman Negara Gunung Gading merupakan sebuah kawasan perlindungan terturtup bagi tumbuhan rafflesia iaitu bunga terbesar di dunia. Masa perjalanan ke Taman Negara Gunung Gading ialah 2 jam dari Babadaraya Kuching.  Menariknya di Taman  ini  keindahan alam semula jadi.  Anda juga merasa segar dengan udara yang nyaman. 


Rafflesia


Bunga Rafflesia pertama kali ditemui di Pulau  Sumatra . pada tahun 1816 . Orang pertama yang menemui bunga Rafflesia ini adalah dari Inggeris yang bernama Sir Thomas Stanford Raffles dan Doktor Joseph Arnold. Bunga terbesar ini deberi nama sebagai rafflesia  Arnol kerana nama yang diambil daripada  nama kedua- kedua gabungan  orang putih yang menemui bunga tersebut.


Ciri- ciri


Ciri- ciri bunga ini tidak menpunyai daun. Bunga rafflesia juga menpunyai jantina iaitu betina dan jantan. Bunga rafflesia hanya mengandungi gula di dalam dan oksigen dari matahari menjadikan makanan. Bunga rafflesia jantan dan betina sering dedekatan. Bunga refflesia mengeluarkan bau yang amat busuk untuk menarik serangga datang dan serangga tersebut menyebarkan benih rafflesia tersebut untuk mendebungakan lagi banyak rafflesia.  Cara rafflesia mendengbungakan adalah hinggap di kaki serangga. 


Perangkap


Bunga rafflesia menggunakan perangkap daripada mengeluarakan bau yang sangat busuk untuk menarik serangga untuk datang..


Jantina

Bunga rafflesia juga menpunyai jantina iaitu jantan dan betina . Bunga rafflesia jantan da betina tidak dapat berjauhan.

 
Lain-lain:


 Bunga rafflesia ini terbesar di dunia. Bunga ini juga mengeluarkan bau bangkai untuk menarik serangga hinggap di dalam kelopaknya. Bunga ini juga degelar sebagai bunga bangkai. Bunga ini mekar selama 3 hiungga 4 hari. Bunga ini juga menpunyai duri di tengah. Bagi pelancong yang ingin melihatnya anda boleh pergi ke Taman Negara Gunung Gading di Lundu. Bunga ini boleh dijumpai mengikut musim…

No comments:

Post a Comment